دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
سرخط خبرها

معاون رئیس‌جمهور: پیگیری حقابه هامون در اولویت است

  • کد خبر: ۱۹۱۹۲۳
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
معاون رئیس‌جمهور: پیگیری حقابه هامون در اولویت است
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه مشکلات ناشی از سوءمدیریت‌ها در داخل کشور باید برطرف شود، گفت: پیگیری اختصاص حقابه هامون صابری از رودخانه فراه‌رود، پیگیری و اصلاح سد کمال خان و بند لشکری در قالب طرح کمیساریای آب از جمله مصوباتی است که باید تا ۲ ماه آینده بخشی از آنها اجرایی شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی سلاجقه شامگاه سه‌شنبه ۹ آبان در نخستین نشست ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت کنترل ریزگرد‌ها در سرسرای اجتماعات فرمانداری شهر زابل برگزار شد، بیان کرد: برای دومین بار در خصوص مساله گردوغبار در سیستان و بلوچستان و زابل حضور یافتم، تشکیل ستاد ملی گردوغبار کشور به صورت ماهانه در سازمان محیط‌زیست کشور برگزار و در آن موضوعات بر حسب اولویت مطرح و توسط دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شود که سازمان محیط‌زیست به عنوان دستگاه نظارتی و حاکمیتی فرآیند کار را کاملاً پایش می‌کند.

وی افزود: همانطور که مساله پسماند کشور به منطقه سراوان در استان گیلان به عنوان نقطه صد مدنظر قرار گرفت اکنون در مساله گرد و غبار کشور منطقه زابل نیز نقطه صد واقع شده و اعلام می‌کنیم اگر این مشکل در این منطقه حل شود توان حل در سایر نقاط کشور را داریم.

به نقل محیط زیست استان، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به سیستان و بلوچستان دارد از اینرو ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار در زابل برگزار شد تا این حضور نشان از احترام مسوولان به مردم این منطقه باشد، ادامه داد: برای حل مشکلات مردم آمده‌ایم، درد را همه می‌دانیم برای درمان اقدام خواهیم کرد کار‌های زیادی به برکت نظام در سیستان و بلوچستان انجام شده که مایه افتخار است.

وی اظهار کرد: مردم سیستان و بلوچستان قدرشناس بوده و حافظان اصلی و ولایت‌مدار هستند با وجود مشکلات، اما دغدغه اصلی آن‌ها تبعیت از ولایت و حفظ نظام است گلایه آن‌ها از سوءمدیریت‌هایی هست که به وجود آمده و باید جلوی آن گرفته شود.

سلاجقه اظهار کرد: حضور در بین مردم منطقه سیستان آن هم در روستا‌ها که توقعی جز تبعیت از ولایت و حفظ نظام ندارند و این مهم از دغدغه‌های اصلی آن‌ها به شمار می‌رود مسوولیت ما را سنگین‌تر می‌کند چرا که این مردم با این رشادت و صداقت پای نظام و کشور ایستاده و ما مسوولان باید هرچه سریع‌تر رایزنی با کشور‌های همسایه و موضوعات بین‌المللی را انجام دهیم چرا که این مردم خواسته چندانی ندارند و ما به عنوان یک مسوول خجالت می‌کشیم.

وی اظهار کرد: مرطوب‌سازی دریاچه هامون یکی از موضوعات مهم در دستور کار است که حتماً در نشست‌های هیات‌های کارشناسی که اعزام می‌شوند با همکاری و هماهنگی استاندار سیستان و بلوچستان این موضوع انجام می‌شود حتی در صورتی که شرایط کم‌آبی باشد و دولت همسایه وضعیت آب مناسبی نداشته باشد حداقل برای مرطوب‌سازی دریاچه اقداماتی انجام خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: مجموعه چاه نیمه‌های زابل وضعیت آب مناسبی ندارد و در حجم مرده گاهی اوقات بهره‌برداری می‌شود؛ ولی خوشبختانه دولت تمهیداتی خوبی اندیشیده جایگزین‌هایی برای شرایط اضطراری وجود دارد لذا مردم سیستان و بلوچستان از این باب هیچ نگرانی نداشته باشند چرا که دولت به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد مردم با سختی مواجه شوند.

وی ادامه داد: تأمین آب آشامیدنی به نحو مطلوب انجام می‌شود هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد حتی اگر شرایط خشکسالی به مراتب بدتر باشد موضوع انتقال آب به طور پایدار انجام شده و زیرساخت‌ها در حال انجام است.

سلاجقه گفت: بازدید‌ها و اعزام کارشناسان به صورت منظم ادامه دارد بویژه در فصل بارندگی برای تامین حقابه با همکاری استاندار سیستان و بلوچستان این روند تداوم خواهد داشت.

وی تصریح کرد: از استاندار سیستان و بلوچستان قدردانی می‌کنیم وی مردی جهادی و در میدان است، امروز که وارد استان می‌شویم می‌بینیم این خطه تبدیل به یک کارگاه شده که این نشان از فعال و زنده‌بودن و اجرای طرح‌های متعدد دارد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: در شرق کشور به علت عدم وجود دولت پایدار با مشکلاتی مواجه هستیم رایزنی‌هایی انجام شده که جواب می‌دهد؛ از سازمان برنامه و بودجه درخواست داریم در بودجه سال ۱۴۰۳ حداقل مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان را به این موضوع تخصیص دهند تا طرح مطالعاتی، نقشه‌ها و طرح‌های آبخیزداری اجرایی و انجام شود.

به گفته وی؛ نقش اساسی بر عهده منابع طبیعی و آبخیزداری است که باید در این راستا تلاش و مردم را در حفظ منابع طبیعی مشارکت دهد، ما با وجود تهدید‌های ظالمانه اجازه ندادیم مشکلی پیش بیاید استمرار این مساله با جوامع محلی در دستور کار است.

سلاجقه با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی و اعضای ستادی مکلف به اجرای مصوبات هستند، بیان کرد: پیگیری اختصاص حقابه هامون صابری ایران از رودخانه فراه‌رود، ساخت سد بخش آباد و بهره‌برداری قریب‌الوقوع آن، رایزنی فرامرزی با مقامات کشور افغانستان پیرامون بازدید‌های میدانی و شناسایی نقاط کانونی بحرانی در افغانستان، برنامه‌ریزی جهت تثبیت کانون‌های گرد و غبار در هامون صابری و افغانستان، پیگیری و اصلاح سد کمال خان و سد لشکری در قالب طرح کمیساریای آب، لایروبی مسیر‌ها از نهر لشکری افغانستان تا ورودی ایران، درخواست اجرای برنامه‌های تثبیت خاک در محل انتقال آب احداث شده توسط وزارت نیرو، ممنوعیت چرای دام و تشکیل ستاد ملی دریاچه هامون از جمله مصوبات این جلسه است که باید تا ۲ ماه آینده بخشی از آن‌ها اجرایی شود.

وی ادامه داد: تامین آب موردنیاز عرصه‌های نهال‌کاری شده در داخل تالاب توسط وزارت نیرو بویژه شرکت آب و فاضلاب یکی دیگر از برنامه‌ها است که حتماً مجموعه فوق در مورد تصفیه‌خانه‌ها و تخصیص پساب‌ها باید تمام همت خود را به کار گیرد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: مجموعه ۱۲ هزار هکتاری در تالاب هامون که جنگل مناسبی داشته تحت‌تأثیر خشکسالی قرار گرفته و کاملاً از بین رفته و تبدیل به منشأ برداشت گرد و غبار شده حتماً استاندار سیستان و بلوچستان طبق جدول برنامه‌ریزی شده موضوع را پیگیری کند و متولیان امر نیز از ظرفیت پساب شهرستانی برای امر احیا استفاده کنند.

وی در ادامه از وزارت بهداشت خواستار ارتقای بیمارستان‌های منطقه سیستان بویژه در بخش چشمی، پوستی و تنفسی و همچنین متخصص ریه در این منطقه شد و گفت: اداره کل محیط‌زیست و منابع و آبخیزداری سیستان و بلوچستان باید در رابطه با برنامه‌های کنترل گرد و غبار همکاری کنند.

سلاجقه با بیان اینکه توسعه شبکه دیده‌بانی هواشناسی باید پیگیری و با توجه به اعتبارات ۱۲۴ میلیارد تومانی این شبکه تا پایان سال تکمیل شود، افزود: در این منطقه هر مساله‌ای که وجود دارد بحرانی است، ای‌کاش مسوولان مانند امروز را در منطقه سیستان تجربه و معنای بحران را درک کنند که چشم، حلق، زندگی مردم و همه چیز تحت تأثیر خشکسالی و توفان‌ها قرار گرفته، این‌ها دردآور است، ما امروز از نزدیک این درد را دیده و لمس کردیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->